Skip to content
 

Säsongsplanering

Tips till dig som coach för att planera säsongen

Hur ska man som coach tänka för att göra en så bra plan för säsongen som möjligt? SBBF:s Basketutvecklare tillsammans med idrottsforskaren Anton Kalén ger sina bästa tips för att svara på den frågan.

Varför ska vi planera?

 “If you fail to plan, you plan to fail”

Uttrycket beskriver vad det handlar om – vikten av att sätta mål och göra en realistisk planering för vad som krävs för att nå målen. Dessutom utan en plan och ett fördefinierat mål kan vi inte utvärdera om vår verksamhet är bra samt om vi är på väg åt rätt håll.

Med en plan på lång och kort sikt kommer vi kunna:

  • Optimera utvecklingen av tekniska-taktiska färdigheter
  • Nå och behålla fysisk nivå som krävs för att kunna spela basket
  • Minimera skaderisken
  • Få långsiktig utveckling
  • Effektivisera vårt arbete som ledare
  • Öka förståelsen hos våra spelare

Hur gör vi en långsiktig plan?

Först och främst, keep it simple! Att göra en alldeles för detaljerad plan inför en eller flera säsonger är ofta mest slöseri med tid. Mycket kommer att ändras under säsongen, speciellt eftersom vi har att göra med människor, där varje individ är unik i sin utveckling och att utvecklingen inte sker linjärt eller förutsägbart. Låt säsongsplanering vara något som du kan återkomma till under säsongen när ni i ert coachteam vill bli påminda om vilka ramar, mål och riktning ni ska ha med säsongen. Gör en årsplan genom att dela upp året i kortare perioder med delmål. Var inte rädd för att ändra planen under resan gång – den är levande!

Fokusera på att svara på följande tre frågor:

  1. Vilka förutsättningar och ramar har vi?
    Antalet spelare, ledare, andra stödpersoner. Finns det gemensamma ramar för hela föreningen som vi behöver förhålla oss till? Hur ser det ut för spelarna utanför basketen, håller de exempelvis på med andra idrotter? Vem har helhetsansvar för spelare som spelar i flera lag? Vi behöver ha koll på de partiska utmaningarna och begräsningarna när vi planerar vår säsong. Fundera även vilken kravbild/målbild vi har med de aktiva samt vad ditt lag/aktiva befinner sig just nu.
  2. Vad har vi för mål med säsongen?
    Vad vill vi att spelarna ska ha utvecklat tekniskt-taktiskt när säsongen är slut?
    Det vill säga hur vill vi att de ska spela på match när säsongen är klar. Försök tänk övergripande och gärna färre saker än fler, så ni kan uppnå dem. Tänk att det ska kunna få plats på en servett. Tänk även vad vi vill att spelarna ska vi utveckla fysiskt, socialt och mentalt. Det är även bra att ha med spelarna i processen, låt de vara med och sätta målen, då kommer förståelsen och viljan att jobba mot målen från spelarna att vara större. Målen bör vara specifika och realistiska. Tänk mål som ett gummiband, spänner vi det för hårt (dvs. för höga mål) kommer gummibanden gå sönder, men är det för löst spänt (för enkla mål) ger det ingen kraft.
  3. Hur ser schemat ut för säsongen?
    Gör ett schema för säsongen.  Vilka serier, turneringar och andra aktiviteter ska ni delta på? Finns det aktiviteter med skolan vi bör känna till? När är det uppehåll? Hur ser det ut under skolloven? Om vi ska delta på alla dessa aktiviteter, vad kommer det innebära ekonomiskt? Kommer alla ha råd att vara med? Om inte hur kan lösa det? Fundera även hur får vi in variation i träning över säsongen.

Hur ska vi tänka med den kortsiktiga planen och den dagliga träningsplaneringen?

Det krävs ökad belastning för att få till utveckling. Det gäller så klart för att bli bättre fysiskt, men även för basketen. Det kan handla om att succesivt öka tempot, det fysiska, det mentala, det sociala, men även träningsmängd totalt. Men för att minimera skaderisken vill vi inte öka eller minska belastning per vecka med mer än 10 procent. När vi tränar för mycket, för lika eller för snabbt så är risken att spelarna överbelastar sig och då åker på skador. Variera belastning vecka-till-vecka och träning-till-träning. Fundera över hur mycket belastning som är lagom, var vaksam när belastningen ökar och ha koll på spelarnas individuella belastning (flera lag, inte spelat match, friluftsdagar, andra idrotter).

Det krävs högintensiv träning för att kunna utvecklas till en bra basketspelare. Därför behöver vi låta spelarna träna med hög intensitet även med basketbollen i handen.

Planera 2–4 veckor i taget

Försök att planera mer detaljerat för 2–4 veckor i taget. Mycket ändras under säsongen därför är det svårt att göra en detaljerad plan för hela säsongen. Utgå från spelsituationer/moment mer än isolerade tekniska moment. Även här är det bra att förhålla sig till färre än fler moment. Försök var specifik, att spelarna känner att de faktiskt blir bättre på något konkret. Ni har begränsad med tid så prioritera ut efter målen med säsongen!

Om det tar väldigt lång tid för spelarna att klara något är kanske uppgiften för svår. Om de inte klarar av det ni tränar på, går det kanske att träna på ett enklare moment som leder fram till det ni vill göra. Ex. ni vill lära ut screensättning, men de kan inte hantera det med försvar. Börja med att de bara byter plats utan att sätta screen för att sedan kunna växla upp. Bättre med ett enklare moment än att köra moment helt isolerat (utan försvar). Men det kan också vara så att momentet ni vill träna på helt enkelt är för svårt för dem just nu och då kanske ni ska prioritera något annat. För att sedan komma tillbaka till det momentet.

Våga utvärdera era träningar och se vad ni kan plocka bort som inte utvecklar spelarna!

Hur vet vi vilka fysiska färdigheter vi ska fokusera på?

När det gäller utvecklingen av fysiska färdigheter, finns det perioder i den biologiska utvecklingen – framförallt före respektive under puberteten – när en viss typ av träning bör prioriteras. Som tränare i lag med stor variation i biologisk mognad – d v s lag där vissa spelare är i puberteten och andra inte är där ännu – får man helt enkelt göra så gott man kan. Har man möjlighet att göra individuella anpassningar för dem som är tidiga in i puberteten – framförallt när det gäller styrka, agility, snabbhet och power – är det bra, men går det inte är det gott nog. Kom ihåg att det viktigaste är att de fysiska färdigheterna tränas.

Läs mer om vilka fysiska färdigheter du ska fokusera på när. 

Hur vet vi vilka basketmoment vi bör fokusera på?

Det beror så klart på vilken grupp och spelare du har och hur långt de har kommit i sin basketresa. Bilden nedan kan fungera som en utgångsposition. Det finns även mer specifikt kring varje moment på internationella basketbollförbundet FIBAs coachingsida. 

Klicka på bilden för att se den större.

Hur vet vi att spelarna har klarat av något?

När det gäller det fysiska så kan man göra enklare fystest. Men hur vet man att det klarar av målen vi satt upp för det tekniska-taktiska? Det enkla svaret är att det klarar av att göra det i en matchsituation. Hur mer vi ser att de klarar av att göra det i en full matchsituation desto mer vet vi att de klarar av det. Använd därför matchen som en check för om spelarna klarar av något.

I poddversionen av nyhetsbrevet “Coachteamet”  kan du lyssna mer på hur du kan tänka kring säsongplanering. Samtalet finns båda på svenska och engelska. Prenumerera på nyhetsbrevet ”Coachteamet” för fler tips och råd.

Lästips:
Idrottens träning, SISU Idrottsböcker
Formtoppning, SISU Idrottsböcker
Träningsplanering, SISU Idrottsböcker


Rikard Aspegren, Basketutvecklare Svenska Basketbollförbundet
Andrew Pleick, Basketutvecklare Svenska Basketbollförbundet
Anton Kalén, postdoktor Högskolan Skövde, Sveriges Olympiska Kommitté

Vi använder data i form av cookies (kakor) för att analysera trafik på vår webbplats. Genom att dela informationen om användningen till våra analyspartners kan vi förbättra din användarupplevelse. Du kan läsa mer och anpassa dina val på vår sida om datahantering och cookies.

läs mer om cookies

Förklaring nödvändiga cookies

Förklaring statistikcookies