En dag i livet som content creator: Hanna – bakom kameran med ett leende
Nyhetsartikel
Publicerad 2024-08-03
Välkommen till vår artikelserie där vi får en inblick i arbetet bakom kulisserna hos vårt dedikerade content crew som dokumenterar och sprider kärleken till svensk basket. De senaste tre åren har våra sociala medier vuxit med minst 13 000 följare per år, och sedan vi införde vår content strategi i november 2020 har vårt totala antal följare ökat med hela 130%. Under 2024 har vi hittills i snitt publicerat 16 inlägg per dag, vilket innebär ett inlägg ungefär var 1,3 timme. Denna tillväxt och vårt engagemang på sociala medier är resultatet av ett hårt arbetande team, och i denna serie får vi lära känna tre av de personer som står bakom vår framgång: Hanna Karlsson, Joel Rosén och Isac Solinaw. Först ut är Hanna.
Hanna Karlsson, en hängiven Content Creator och Föreningsutvecklare för ”En Sportslig Chans”. Här delar hon med sig av sina erfarenheter, utmaningar och tips för framtida content creators.
Kreativ process: Från idé till färdigt inlägg
När det kommer till att skapa innehåll är Hannas process både strukturerad och spontan. “Det är svårt att säga exakt hur min kreativa process ser ut eftersom den kan variera från inlägg till inlägg. Ibland uppstår idéer på plats, antingen på planen eller utanför. Jag har alltid en grundplan när jag går in på matchdagar eller contentdagar, men ofta inspireras jag av något jag har sett tidigare,” berättar hon. Hon betonar också vikten av att vara öppen för de rätta ögonblicken som kan dyka upp när som helst.
Gemenskap och glädje
När det gäller att välja vilket innehåll som ska publiceras på svensk baskets kanaler, följer Hanna specifika riktlinjer. “Vi håller oss till gemenskap och glädje. Det är främst sådana situationer jag letar efter när jag filmar och fotar. Det finns många interaktioner på planen som man kan fånga om man inte bara fokuserar på var bollen är.”
Målgruppens roll och feedback
Hanna tar både hänsyn till målgruppen och deras feedback, men litar också på sin egen intuition. “Feedback tar jag gärna emot för att utvecklas, men ibland måste man lita på sig själv och se vad som fungerar. Målgruppen spelar en stor roll i vad man skapar för material, beroende på vilken plattform man är på,” förklarar hon.
Inspiration och motivation
För att hålla sig inspirerad och motiverad följer Hanna flera andra content creators på olika plattformar. “Det är min största inspirationskälla. När det gäller strategier och rutiner försöker jag fortfarande lista ut vad som fungerar bäst för mig,” säger hon.
Engagerande och relevant innehåll
Hannas filosofi för att skapa engagerande och relevant innehåll handlar om autenticitet. “Att hålla det autentiskt och inte tvinga någon att göra något de inte vill är viktigt. Se till att folk är bekväma framför kameran, då blir materialet oftast bättre. Och skapa aldrig innehåll som skulle vara obekvämt för någon annan.”
Utmaningar och lärdomar
En av de största utmaningarna för Hanna är att hitta balans. “Det är många timmar före, under och efter en inspelning som inte syns. En viktig lärdom är att våga testa och lägga upp material även om det inte känns perfekt. Och att alltid ha en plan C, D och E.”
Det roligaste med jobbet
Det bästa med Hannas jobb är människorna hon får träffa och jobba med, men framförallt ögonblicken hon fångar på bild eller video. “Det finns inget bättre än att skapa minnen som människor kan titta tillbaka på.”
Hannas roll och bakgrund
Hanna är Content Creator och Föreningsutvecklare för
”En SportsligChans”. Hon började spela basket vid 7-8 års ålder och blev coach vid 14-15. Kameran har alltid varit en stor passion för henne, och tillsammans med Aja Ezadin tog hon över Spånga Baskets sociala medier när ingen annan kunde. Genom sitt framgångsrika arbete med Spångas sociala medier fick hon uppdrag av Basketförbundet.
Hanna har också varit en mycket stor och drivande kraft i att vi inom en väldigt snar framtid har en utbildning i sociala medier tillgänglig på vår utbildningsplattform.
Tips till en ung Hanna och framtida content creators
Hannas råd till sitt yngre jag är att våga tro på sig själv och vara stolt. “Våga kliva utanför din trygghetszon för att utvecklas och lyssna på äldre ungdomar och unga vuxna.”
Hannas tre tips till framtida content creators:
1. Börja någonstans och våga misslyckas.
2. Var självkritisk men låt det inte bli ett hinder.
3. Ha kul! Om du inte har kul kommer du sluta innan du ens börjat.
Mer från Svensk Basket
Senaste nyheterna
Ordförande har ordet | DECEMBER
Året går mot sitt slut och det är dags att summera 2024. Vilket år för svensk basket!
Dopinglistan 2025 på svenska
Det är viktigt att du som idrottar - oavsett på vilken nivå - har koll på vilka substanser som är dopingklassade. Det är ditt - och bara ditt - ansvar att du inte får i dig preparat som inte är tillåtna.
Tobbe går vidare – men stannar inom ”basketfamiljen”
Efter sex år som förbundskoordinator och ytterligare närmare tio år som konsult med regionverksamheten, går Torbjörn Lyrström vidare till nya utmaningar.
Driftstopp profixio
På grund av en serveruppdatering så kommer Profixio att drabbas av ett driftstopp tisdagen 17 december kl. 12.00-12:30.